یکی از موسیقیهای زیر را که دوست دارید از طریق رمزینههای پاسخ سریع (Qr code ) گوش کنید. البته ممکن است از موسیقی دیگری که در این مجموعه نیست نیز استفاده کنید. در همین لحظه خودتان را در جایی که موسیقی را معرفی میکند تصور کنید.
میتوانید دستانتان را همراه ریتم آن حرکت بدهید. اگر در دستتان قلمی باشد و آن را روی کاغذ حرکت بدهید اتفاقاتی میافتد. میشود همزمان لحظاتی هم چشمهایتان را ببنیدید.
Gramophone waltz
یک حبه قند
Cello guitar duets
به خط هایی که ترسیم کردهاید نگاه کنید. صفحه را بچرخانید و این بار خطوط را از جهت دیگری ببینید. دوست دارید با این خطوط چه کنید؟ شاید بخواهید برخی را رنگ بزنید یا شکلی را که در میان خطها میبینید آشکار کنید.
به ساحت هنر خوش آمدید. در این چند لحظه چه احساسی داشتید؟
کودکان را تصور کنید که در کلاس هنر فعالیتهایی مثل همین که شما انجام دادید را انجام می دهند. جلسه دیگر مثلا هدیهای برای مادرشان درست میکنند که اگر به او هدیه بدهند خوشحالش میکنند. جلسه دیگر اتفاقی را نشان میدهند که اطراف آدمی افتاده که یک عطسۀ خیلی شدید کرده است. این کودکان از کلاس هنر چه حسی را دریافت میکنند؟ چه چیزی را به دست میآورند و چه چیزی به دست نمیآورند؟
در فعالیت هنری خوب، این چند مورد را میتوان پررنگ دید:
کودک از ابتدای جلسه میداند که چه کاری قرار است بکند و نتیجه کار را هم کاملاً با فکر و عواطف خود تولید میکند.
هیچ کودکی در کارگاه هنر تماشاچی نیست.
فعالیت هنری برای کودک ویژگی بازی لذتبخش را دارد. در این بازی او آن چه را برای رشد خود از ابعاد عاطفی نیاز دارد دریافت میکند. از کودک نباید یک کار حرفهای و تخصصی انتظار داشت. او در کلاسهای هنر قرار نیست هنرمند شود. بلکه لازم دارد تا هویت خود را شکل دهد و به توانمندیهای خود در بروز خلاقیت اعتماد پیدا کند.
فعالیت هنری کودک یک فعالیت جدی است. کار هنری او را نباید مورد انتقاد قرار داد. کودک هر کار هنری را که تولید می کند باید مورد پذیرش قرار بگیرد. در کار هنری، غلط وجود ندارد.
برای ارتقای سطح نگاه کودک، میشود برای او سوالهایی را ایجاد کنیم تا نسبت به کار خود بیشتر بیندیشد و عمیقتر و پیچیدهتر عمل کند.
فعالیتهای هنری برای بچه ها جذاب و موثرند که یک یا چند بعد از ابعاد عاطفی، ذهنی و جسمی کودک را درگیر کند.
کار هنری بچه ها بیانگر احساسات، عواطف، عقاید و نگاه آنها به جهان پیرامون است. از آنجایی که نگاه هیچ دو کودکی مثل هم نیست، یکی از بهترین راههای شناسایی موفقیت یک معلم در اجرای فعالیت هنری، این است که خروجی کار دانشآموزان با هم متفاوت باشد.